Profet Muhammads (saw) avskedstal som han höll under det som skulle bli hans sista pilgrimsfärd:

 "Jag vittnar om att det ej finns någon värdig att dyrka utom Gud, den Ende, som ej har någon vid Sin sida, och jag vittnar om att Muhammad är Hans Tjänare och Hans Budbärare. Jag tror inte, oh mitt folk, att vi skall samlas här igen. Era ägodelar, er ära, och era liv är helgade och oantastliga på samma sätt som denna dag. Denna månad och denna stad är helgad.

Ni kommer snart att stå inför er Herre och Han kommer att låta er stå till svars för era gärningar Akta er för att gå vilse och börja döda varandra efter det att jag är borta.

Var uppmärksamma på att jag har bekämpat alla sedvänjor och traditioner som strider mot islam. Alla blodsfejder är fullständigt utplånade. På grund av detta efterskänker jag nu allt som är skyldigt någon av mina familjemedlemmar. Riba (ränta) har blivit olaglig och är ej längre tillåtet. Jag efterskänker härmed all form av ränta för någon av mina familjemedlemmars räkning; till exempel all ränta för min farbror, Abbas bin Abdul Muttalib efterskänks härmed i sin helhet.

Var alltid uppmärksamma på den plikt som ni är skyldiga Gud när det gäller era fruar. Ni har gift er med dem i Guds namn och ni har låtit dem komma till er i enlighet med Guds ord. Så kom ihåg ert förbund. De är skyldiga er trofasthet, ni har rätt att varligt och förstående tillrätta visa dem för deras försumlighet. Ni är skyldiga att försörja dem. När det gäller de som är under ert beskydd, se till att ni föder dem med den mat ni själv äter; och klär dem med det som ni klär er. Om de begår ett fel som ni ej kan förlåta, skilj er från dem, för de är Herrens tjänare och de skall inte plågas.

Gud har gjort er till bröder, så var ej oeniga. En arab är inte bättre än en icke-arab, ej heller är en icke-arab bättre än en arab; ej heller är en vit bättre än en svart eller en svart bättre än en vit.

Jag lämnar något hos er som, om ni håller fast vid det, kommer att skydda er från all villfarelse, och det är Guds Bok.

Det kommer ingen ny profet efter mig, ej heller någon ny lag. Dyrka er Herre, utför bön, fasta under Ramadan, betala Zakat med glädje, genomför vallfärden till Guds Hus, och lyd de styrande bland er; Gud kommer att ta emot er i Sitt Paradis. På Domens Dag kommer ni också att tillfrågas angående mig. Säg mig nu, vad ni kommer att svara?

Folket svarade med oerhörd kraft: 'Vi vittnar om att du har delgivit oss alla Guds befallningar.' Då pekade Profet Muhammad () med sitt finger mot himlen och sedan mot folket och sade: 'Hör, oh Gud!' Folket fortsatte: 'Du har tillfullo uppfyllt dina skyldigheter som en Profet och Budbärare.'

Profeten (saw) sade: 'Vittna om detta, oh Gud!'

Folket fortsatte en tredje gång: 'Du har klargjort för oss det som är rätt och det som är fel.' Åter sade då Profeten Muhammed (saw): 'Hör, oh Herre!.'

Efter detta kom den sista uppenbarelsen till vår älskade Profet Muhammad (saw):

"Idag har Jag fullkomnat er religion åt er, gjort min Nåd fullkomnad och funnit för gott att ge er Islam som religion."

(Koranen 5:5)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0