Så här river Muslimerna Islâm


Shaykh Khâlid adh-Dhafayrî
Ur 'Idjmâ´-ul-´Ulamâ' ´alâ al-Hadjr wat-Tahdhîr min Ahl-il-Ahwâ'', sid. 84-86


Imâm al-Awzâ´î (rahimahullâh) sade i en av sina böcker:

"Muslimer, frukta Allâh! Ta emot rådgivarens råd och tillrättavisarens tillrättavisning! Håll fast vid kunskapen om att denna kunskap är religion. Var därför försiktiga med vad ni gör, vem ni tar er kunskap ifrån, vem ni rättar er efter och vem ni förlitar er på i er religion. Sannerligen är Ahl-ul-Bid´a lögnare och syndare. De fruktar inte och inte heller är de försiktiga. De säger sådant de inte har någon kunskap om då de nekar olika rapporteringar och hittar på olika syften. Sannerligen är Allâh medveten om vad de gör.

Därför skall ni akta er för dem, tvivla på dem och förkasta dem. Sannerligen beordrade och handlade era första och senare rättfärdiga lärde på detta sätt. Akta er för att motarbeta Allâh och riva Hans religion genom att högakta och ära dem, ta kunskap från dem, rätta sig efter dem, tro på dem, vara vänlig mot dem, hjälpa dem att ta makten och få de svaga Muslimerna ta till sig deras troslära och religion."

Jag säger:

Detta är råd från en lärd Imâm som är rädd om Muslimerna. Han vet vilka Ahl-ul-Bid´ah är och likaså har han erfarenhet av deras metodiker och fördärv. Han underrättade att de samtliga är lögnare, syndare, utan fruktan samt talar om Allâh utan kunskap. Därefter klargjorde han hur de skall behandlas. Det skall både aktas och varnas för dem och de skall bojkottas och överges. Därefter lade han till och sade att detta likaså är de första lärdes och deras anhängares metodik. Därpå klargjorde han att den som högaktar eller ärar Ahl-ul-Bid´a genom att ta kunskap och religionsuppfattning av dem, hjälper till att riva religionen.


Fudhayl bin ´Iyâdh (rahimahullâh) sade:

"Den som högaktar en innehavare av Bid´ah, har hjälpt till att riva Islâm. Den som ler en Mubtadi´ (innovatör) i ansiktet, har nedvärderat det Allâh (´azza wa djall) har uppenbarat för Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Den som gifter bort sin dotter till en Mubtadi´, har skurit bort sina släktband med henne. Den som medverkar under en Mubtadi´s begravningsceremoni (Djanâzah), kommer att ha Allâhs vrede över sig till dess att han återvänder från den."


ash-Shâtibî (rahimahullâh) sade:

"Att ära en innehavare av Bid´ah är grunden till medhjälp av Islâms rasering.

Detta sker på två sätt:

De okunniga och vanliga medborgarna får reda på denna uttalade ära och får därmed för sig att denna Mubtadi´ hör till de bästa människorna och att det han följer är det bästa man kan följa. Detta leder till att man följer honom och hans Bid´ah istället för Ahl-us-Sunnah och deras Sunnah.

Om han äras p g a sin Bid´ah, blir personen som ärar honom till en glödhett sporre som upphetsar honom till att införa en Bid´ah i allting.


Som slutsats innebär liv åt Bid´ah och död åt Sunnah ingenting annat än att man just river Islâm
."


Târîkh Dimashq (6/362)

Sharh-us-Sunnah, sid. 139, av Imâm al-Barbahârî (rahimahullâh).

al-I´tisâm (1/114).


Kommentarer
Postat av: Syster

Salaam.. Det är svårt att läsa texten med så mycket mellanrum.

2009-02-08 @ 13:17:11
Postat av: SVAR TILL SYSTER

We alejkumusselam! Barak Allah fik.



Folk brukar oftast tycka att det är mycket lättare att läsa texter på internet med lite större radavstånd... Vad tycker du att jag ska göra? minska det eller? Jag vet inte själv vad jag borde göra nu.... Tack iaf syster.... Assalamu Alaykum

2009-02-08 @ 13:25:09
URL: http://bismillah.blogg.se/
Postat av: Syster

Det blir nog mycket tydligare om du bara använder en större storlek inshaAllah.

Men jazakumAllah khair väldigt fin blogg, med Sveriges färger och allt. :)

2009-02-09 @ 10:40:28
Postat av: SVAR TILL SYSTER

Assalamu Alaykum!



Jag har planerat att göra om hela bloggen, ny lyaout osv snart. Vi får se hur den blir inshAllah. Jag hade svart o rött innan på bloggen, vet inte om du besökte den då, men jag bestämmdxe mig för att ändra lite. Jag tyckte att blått, gult o svart passade bra eftersom alla de färger passar ihop med varandra. Ett plus är att blått o gult passar in väldigt bra eftersom en hel del läsare en födda svenskar:) Men jag är från bosnien och våra färger är också blått o gult:) nu vet du syster... Varifrån kommer du? aSSALAMU Alaykum

2009-02-09 @ 14:34:00
URL: http://bismillah.blogg.se/
Postat av: Syster

Wa alaykom salam wa rahmatullah.

Jaha okej, nej jag hittade din blogg nyligen. Jag kommer från Somalia :)

Salam

2009-02-09 @ 16:41:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0