Dr. Hamid Marcus (Tyskland) är en känd tänkare, vetenskapsman, författare och journalist.

Dr. Hamid Marcus (Tyskland) är en känd tänkare, vetenskapsman, författare och journalist. Han är även grundaren av den tyska tidningen Berliner Moslemische Revue.

Jag var bara ett barn när jag blev intresserad av islam och började samla information om islam. Vid biblioteket i min hemstad hittade jag en gammal översättning av Koranen, tryckt 1750. Enligt en skildring, läste Goethe (känd tysk författare) samma utgåva under sina studier av islam och uttryckte stor beundran över boken. När jag läste den heliga Koranen, blev jag djupt imponerad av den ytterst logiska och fascinerande uttrycksstil som trängde djupt in i själen, så genuina och användbara principerna i islam var, vilket hade bevisats genom faktumet att nationer som hedrats av islam nått sin civilisations höjdpunkt på en mycket kort tid (då de följde islam).

När jag lämnade min hemstad och åkte till Berlin, blev jag vän med alla muslimer som bodde där. Jag följde med dem på lärorika konferenser, där jag blev uppslukad av intressanta föreläsningar hållna av medlemmar av en islamisk mission. Ju mer jag lärde känna dessa missionärer, desto mer kunde jag undersöka islam. Efter ett tag nådde jag slutsatsen att islam var den sanna religion som jag sökt och trodde på, och jag accepterade islam.

Enligt islam, är Gud En, och tron på En Skapare är islams mest heliga trossats. Den islamiska religionen innehåller ingen irrationell eller tvivelaktig trossats. Det finns ingen skapare förutom Gud den högste. I islam kan man inte finna en enda punkt som motsäger modern vetenskap. Alla bud och uttalanden som ges är fullkomligt logiska och användbara. I islam, motsäger inte tro och logik varann, vilket är vanlig brist i andra religioner. Följaktligen, för en person som jag, som har hängivit hela sitt liv åt naturvetenskapen, vad kunde vara mer naturligt än att föredra islam, som är så full av bekräftelser av de vetenskapliga resultat som kommit fram under dennes studier, till skillnad från andra religioner som är åt motsatta hållet.

Ett annat skäl som jag känner är viktigt att tillägga, är att andra religioner översvämmas av en massa befängda och skrattretande idéer som endast föreslår en svårfångad spiritualitet. De har inget att göra med riktiga situationer. Islam å andra sidan, är en praktisk religion som guidar människan i hennes långa och mödosamma livsvandring. Buden i den islamiska religionen leder en människa till den rätta vägen och inte bara till livet efter detta, utan även i denna värld, och samtidigt utan att begränsa hennes frihet.

Som muslim har jag studerat min religion i många år. I varje ny situation, ser jag ännu klarare hur perfekt min religion är och detta sin tur ger mig mer mental frid. Genom åren har jag med djup tillfredsställelse, gång på gång sett att islam är den är den gyllene medelvägen mellan det individuella och sociala livet. Islam arrangerar och ligger som en länk mellan dessa två liv. Islam är en religion med perfekt rättvisa och dess mål är att leda människan till det goda slutet. Islam förkroppsligar även alla de goda aspekter av världens alla sociala trender. Eftersom islam är fördomsfritt och tolerant, uppskattar den alltid det goda, var än man råkar på det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0